מדריך לסוחר המתחיל בארבעת המינים

מדריך לסוחר המתחיל בארבעת המינים

בס"ד

ארבעת המינים נחשבים לשוק רווחי, מליוני שקלים בשנה (!!) מתגלגלים בין השווקים, הסוכנים והמגדלים. אם גם אתה רוצה להרוויח מארבעת המינים ויש לך חוש עסקי, זה הזמן לתפוס את עצמך בידיים ולהיכנס לשוק שרובו מורכב מחבר'ה צעירים בדיוק כמוך. טיפ- לא חייבים אפילו לקחת סיכונים…

DSCF7690-W1280אז בואו ניגש לעבודה, החג מתקרב ואנחנו רוצים למצוא לעצמנו את הדרך שהכי מתאימה לנו כדי לסחור בארבעת המינים ולהגיע אל הרווח הנחשק. קודם כל אנחנו צריכים לשאול את עצמנו מספר שאלות-

  •  האם אני מוכן לקחת סיכונים נועזים כדי להצליח? או שאולי אני מעדיף להרוויח פחות אבל לדעת בוודאות שאני לא יכול להפסיד מזה?
  • האם יש לי רכב זמין לנסיעות במשך היום ואפילו בשעות הקטנות של הלילה?
  • האם אני מכיר קבוצה של אנשים שאם אציע להם סט בטוח ירצו לקנות ממני?
  • עד כמה אני מכיר את ענף ארבעת המינים? האם אני מכיר טוב את האזור שבו אני גר ואת התושבים בו כדי להפיק ממנו את מירב הרווחים?

אחרי ששאלנו את עצמנו את השאלות הללו עלינו להחליט אם אנחנו רוצים להיות עצמאים או שכירים. ההבדלים בין שכיר לעצמאי הם די גדולים- לעצמאי נדרש רכב צמוד, הרבה זמן, מוכנות לקחת סיכונים ולעבוד גם בשעות מאוחרות. שכיר לא לוקח סיכונים, ולא תמיד יש לו את כל הזמן לעסוק בתחום. השכיר לא חייב רכב צמוד והוא יכול לעבוד גם ברגל כמו שעשו אבות אבותינו.
אחרי שהחלטנו איזה סוג של סוחר אנחנו מעוניינים להיות, נציג את שתי האפשרויות המרכזיות של שכיר\עצמאי, ובתוכם נכניס עוד תחומים כמו עבודה בשוק ארבעת המינים ואיך מפרסמים את עצמך.

לולבים בשימור לקראת חג

לולבים בשימור לקראת חג

שכיר:

לשכיר יש כמה אפשרויות תעסוקה בארבעת המינים:

  • עבודה אצל סוחר– הרבה סוחרים שקונים בעצמם את הסטים מחפשים עובדים שימכרו בשבילם. אתה בתור סוכן נדרש למכור כמה שיותר ולחלק את הסטים לבתים, כאשר לכל השאר ידאג הסוחר (מיון, הובלה וכו')לרוב סידור העבודה הוא לפי אחוזים, כלומר שהסוכן מרוויח אחוזים מהמכירות שהוא יעשה, וזה אמור לדרבן את הסוכן למכור יותר. בדרך כלל הרווחים הם בין 15% ל-35% ממחיר הסט.

מה היתרונות? אין סיכון, לא צריך להתעסק ברוב הכאב ראש של מיון, הובלה, קניה ממחסן וכו'. כל שעליך לעשות הוא למכור כמה שיותר.
למי זה מומלץ? עבודה בשביל סוכן מומלצת בשביל חבר'ה מאד צעירים וחדשים בתחום שרוצים קצת להשתפשף לפני שהם יהיו בעצמם סוחרים עוד שנה או שנתיים.

  • מוכר בשוק ארבעת המינים– מידי שנה נפתחים בערים הגדולות שווקים של ארבעת המינים שמושכים אליהם מאות לקוחות. סוכנים עצמאיים משתתפים במכרז על ה"באסטות" ולרוב לא עומדים שם בזמן המכירה אלא מעסיקים מוכרים שיעמדו שם במקומם. אל תדאגו, הם יעבדו לא פחות קשה מכם, יש להם על הראש לבדוק כל הזמן שהמלאי תקין ומידי פעם ללכת לקנות עוד סחורה. גם כאן הדרך להיות מוכר בשוק היא בעיקר על ידי פרסומים בלוחות מודעות, דרך חברים שמשכירים דוכן בשוק או בדרושים. גם כאן הרווח נמדד לפי אחוזים שנקבעים בהתאם להכנסות הממוצעות בשוק. אם זה שוק רווחי שבו כל דוכן מגלגל כ-20,000 ₪ (כן זה אפשרי) אז לרוב הסיכום הוא על 10% מהרווחים, כך שתוך שלושה ימים אינטנסיביים של עמידה בשוק המוכר יכול להגיע להכנסה  מרשימה של 2000 ₪. בשווקים יותר קטנים שמכניסים פדיון של 7000 ₪ לדוכן נהוג לסכם על 20% מהרווחים, שאם תעשו חישוב מהיר תגלו שזה 1400 ₪, שגם זה לא רע בכלל.

מה היתרונות? נדרשים 3 ימים של עבודה וזהו , אין סיכון, ורוב הסידורים נעשים ע"י המעסיק כך שכל שעליך לעשות הוא לנסות ולשכנע בכל הכח את הקונה לקנות דווקא ממך סט למשפחתו המורחבת
למי זה מומלץ? מספיק יום אחד של עמידה בשוק כדי להפוך למומחה בכל מה שקשור לכשרויות ולהידורים השונים, וכן לדעת מה בדיוק אנשים מחפשים בארבעת המינים ואיך משכנעים בצורה הכי טובה. מהסיבה הזאת נמשכים לשוק הרבה בחורים שרוצים להכיר לעומק את רזי המקצוע של מכירת ארבעת המינים. וכמובן, לישראלי הטיפוסי שנהנה להתמקח זאת יכולה להיות חוויה חיובית ביותר, וכמובן גם לביינישים שרוצים לעבוד אך ורק בבין הזמנים (סוחר מתחיל להתעסק במיון וקניה כחודש מראש).

_DSC0043

עצמאי

אם אתה קורא את שורות אלה אז קודם כל נאמר לך כל הכבוד, לא כל אחד מחפש להיות עצמאי ורוב האנשים מחפשים את להרוויח בלי שום כאב ראש. אם בחרת להיות עצמאי תהיה מוכן לתקופה עמוסה של מעט שינה, הרבה טלפונים ונסיעות, הרבה לחץ ומעט אוכל. אבל דבר אחד אנחנו יכולים להבטיח- ברגע שתקבל את ההכנסה כל מה שעברת יישכח. מוכן לעבודה? יוצאים לדרך-

  • מכירה בהזמנות – כדי למכור בהזמנות עליך ליצור קשר עם סיטונאי\מחסן. מומלץ לעשות סקר שוק בין המחסנים ולברר מי נותן לך את העסקה הטובה ביותר. מספרים של מחסנים וסיטונאים אפשר למצוא דרך האינטרנט או דרך עלוני השבת, בהם מפורסמים כבר כחודש לפני החג מספרים של סיטונאים. הקניה מסיטונאי אומנם דורשת הון עצמי התחלתי ויש בה יותר סיכון מאשר להיות שכיר, אבל יש בה יחסית סיכון נמוך, בגלל שמראש ידוע כמה סטים אני בטוח יצליח למכור וכמה מעבר לזה אני מוכן לסכן. הרווחים בהזמנות הם גבוהים, אפשר להרוויח ברוטו רווח של 100%, לדוגמא אם סט עלה לכם 50 ₪ במחסן אפשר למכור אותו בקלות ב-100 ₪. צריך להתחשב בזה

DSCF7714-W1280

העמסת לולבים למשלוח

שאם אתם קונים מספר גדול של סטים כנראה שתצטרכו גם עובדים שיחלקו את הסטים ותצטרכו לשלם להם, וכן צריך לקחת בחשבון הוצאות על דלק ועוד.
מה היתרונות? כמו שאמרנו, הרווח הוא גדול והעבודה לא כל כך גדולה כמו שזה נשמע. תנסו ותראו.
למי זה מומלץ? עבודה כסוכן מומלצת למי שיש לו זמן ונגישות לרכב, וגם לא אכפת לו לסכן כמה שקלים מהכיס הפרטי שלו. תתפלאו אבל הרבה אנשי עסקים מצליחים "גילו את עצמם" כשמכרו ארבעת המינים. מי יודע? אולי גם לכם יש כישרון שעוד לא יצא לפועל?
אז איך מתחילים? הנה כמה טיפים לסוכן המתחיל:
– מתקשרים למחסנים וסיטונאים ומגיעים להסדר עם מחסן מוכר שנותן לכם סחורה טובה במחיר סביר.
– לא תמיד מומלץ לקנות סחורה ממחסן לא מוכר שנותן לכם מחיר זול, כי הוא יכול לתת לכם סחורה לא איכותית שאנשים לא יסכימו לשלם בשבילה הרבה, ויצא שכרכם בהפסדכם. כמו כן, יש אינטרס לתת ללקוח שלך את הסט היפה ביותר על מנת שיחזור אליך בשנה הבאה.
– מבררים את מחירי השוק באזור הבית שלכם, כמה עלה סט בשנים האחרונות?
– מבררים מה אופי הציבור באזור שלכם. האם מדובר באנשים שירצו סטים פשוטים או אנשים שמוכנים לשלם הרבה בשביל סט מהודר?
– כחודש וחצי לפני החג תולים שלטים מעוצבים בבתי כנסת, בלוחות מודעות ואפילו בתיבות הדואר. מומלץ להציע נרתיק בחינם או הנחה מסוימת למי שיזדרז לרכוש סט.
– אם אתם צריכים סוכנים מומלץ לשריין מראש בחורים שיעבדו בשבילכם.
– מתקשרים לשכנים, משפחה, חברים ומציעים להם לקנות מכם. זאת הדרך המסורתית אבל עדיין לא נמצא לה תחליף. מומלץ מאד לקחת את הרשימה של הבית כנסת\ יישוב ולהתקשר אחד אחד לכולם. מעבר לכך ניתן להיכנס לרשימת המפיצים של "מרכז האתרוגים" באם תקנו אצלנו סחורה דבר זה יביא לכם עוד קונים שמחפשים ארבעת המינים באינטרנט.

גילי מעמיס לולבים

גילי מעמיס לולבים

– כשבוע או שבועיים לפני החג מגיעים למחסן כדי למיין את הסחורה. משאירים את הסחורה במחסן עד יום לפני יום כיפור (שאז באים לאסוף את הסחורה), כי במחסן יש את התנאים הטובים ביותר לשמירה על עמידות ארבעת המינים.
– בין יום כיפור לסוכות מבצעים את החלוקה. חשוב להיות מסודרים מאד בכל מה שקשור לרישום הקונים! הכינו טבלאות מסודרות בהם תמיינו את הלקוחות לפי- שם, כמה סטים, סוג סטים, מספר טלפון, העדפות, מתי להביא, לתשלום.

  • בעל בסטה בשוק- בעל בסטה בשוק הוא מי שמוכן ללכת על כל הקופה. צריך להשקיע כמה אלפי שקלים והרבה ימי עבודה עד שמגיע הרווח המיוחל. ע"מ להיות מוכר בשוק ארבעת המינים צריך קודם כל לברר עם העירייה כמה חודשים לפני החג איך משכירים דוכן בשוק ומה העלויות (ואם אין להם תשובה לבקש את המספר של המועצה הדתית). מעבר לכך על המוכר לעשות סקר שוק נרחב אצל סיטונאים ומחסנים ולנסות להוציא מהם את ההצעה הכי טובה והאיכות הכי גבוהה של הסטים. כמו כן על המוכר למצוא עובדים טובים שיעמדו בדוכנים ולסגור איתם על תשלום לפי אחוזים. והכי חשוב, לברר היטב מה אופי השוק המקומי- אם מדובר בשוק שיש בו הרבה דתיים מומלץ להביא סטים ברמת הידור גבוהה, ואם מגיע לשוק ציבור חרדי יש להביא אפילו סטים ברמה גבוהה מאד שיכולה לעלות רק למוכר יותר מ-100 שקלים לסט, אך ההוצאה הזאת תשתלם מכיוון שיש אנשים שמחפשים בדיוק את הסטים האלה ומוכנים לשלם בשבילם הון רב.

מה היתרונות? הרווח המקסימלי שאדם יכול להגיע אליו בתקופה כל כך קצרה הוא בלי ספק בשוק ארבעת המינים, ובעיקר בשווקים שבערים הגדולות שמושכים אליהם אלפים של קונים.
למי זה מומלץ? מתאים בעיקר למי שיש לו ניסיון בארבעת המינים בכלל ובשוק ארבעת המינים בפרט. כמו כן המוכר צריך רכב צמוד ונכונות לעבוד שעות רבות וללא שינה. מדובר יהיה בימים קשים של עבודה אינטנסיבית, אך שכרם בצידם.
אז איך מתחילים? הנה כמה טיפים למוכר המתחיל:
– צריך כבר כמה חודשים לפני השוק להתחיל להתארגן. כבר מאז אפשר לעשות סקר בין הסיטונאים המתפרסמים באינטרנט ובעלוני השבת. זכרו- עדיף לקנות במחיר מעט יותר גבוה מסיטונאי מוכר שקיבלת עליו המלצות. בגלל שרוב המחסנים עובדים ללא קבלה/חשבונית יכולים להונות אותך ולא יהיה לך למי לפנות כדי לתקן את העוול. מומלץ לקנות ממחסן בעל ותק ואמינות ידועים לכל.
– לדבר עם העירייה ולבקש להיכנס להגרלה על הדוכנים. מדובר בתשלום של מעל 1000 שקלים לדוכן ולכן יש לארגן מראש את הכסף. מומלץ לפתוח אפיקים ולחשוב על מכירה בשוק שלא נמצא בעיר מגוריך אלא בשוק יותר רציני. השווקים הגדולים נמצאים בבני ברק, ירושלים, פתח תקווה ועוד.
– לחפש מוכרים שיעמדו בדוכנים. עדיף מוכרים שגילם גבוה מ-16, בגלל שלקונים חשוב שידעו שמי שמוכר להם את ארבעת המינים יודע על מה הוא מדבר, ולכן משמעותי שהמוכר יראה סמכותי ומבין ככל היותר. בדרך כלל קונים בוחרים מראש לדלג על באסטות שעומדים בהם ילדים מתחת לגיל הזה.
– לא להתעסק עם שווקים ודוכנים פיראטיים. הסיכוי שיבואו לפנות אותם הוא גדול מאד וייתכן שתמצא את עצמך עם המון סחורה ובלי דוכן.

בהצלחה!

סגירת תפריט
Show Buttons
Hide Buttons